Λαμπερά χρώματα κοσμούσαν τα Γλυπτά του Παρθενώνα, όπως επιβεβαιώνει η έρευνα που πραγματοποίησαν επιστήμονες του Βρετανικού Μουσείου.
Μια ομάδα επιστημόνων-συντηρητών, υπό τον Τζοβάνι Βέρι, χρησιμοποιώντας μια νέα τεχνική, αποκάλυψε αόρατα ίχνη μιας αρχαίας χρωστικής ουσίας, γνωστής ως «Αιγυπτιακό μπλε», πάνω στα γλυπτά.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, πρόκειται για την πρώτη -πέραν πάσης αμφιβολίας- απόδειξη πως τα ύψους περίπου δύο μέτρων γλυπτά πάνω στα τριγωνικά αετώματα δεν ήταν ολόλευκα. Η χρωστική ουσία που χρησιμοποιήθηκε από τους αρχαίους Αθηναίους, σύμφωνα με τους Βρετανούς ερευνητές, συνέχιζε να βρίσκεται σε ευρεία χρήση μέχρι περίπου το 800 μ.Χ.
Η βρετανική έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Analytical and Bioanalytical Chemistry, έγινε στα γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο.
Είναι γνωστό εδώ και πάνω από δύο αιώνες ότι οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι χρωμάτιζαν τα αγάλματά τους, αλλά το χρώμα αυτό έχει σχεδόν εξαφανιστεί με το πέρασμα του χρόνου, αν και μικρά στίγματα χρώματος μπορεί ακόμα να διακρίνει κανείς μερικές φορές, αν μελετήσει τα αγάλματα από πολύ κοντά.
Σύμφωνα με τους Βρετανούς ερευνητές, κανένα ίχνος χρώματος δεν είχε εντοπιστεί με βεβαιότητα στα γλυπτά του Παρθενώνα, παρά την ενδελεχή ανάλυσή τους, μεταξύ άλλων από το διάσημο Βρετανό φυσικό Μάικλ Φαραντέι στη δεκαετία του 1830.
Ο φυσικός Τζοβάνι Βέρι, τού Τμήματος Συντήρησης και Επιστημονικής Έρευνας του Βρετανικού Μουσείου, ανέπτυξε μια νέα τεχνική, που εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι το «Αιγυπτιακό μπλε» εκπέμπει σχεδόν υπέρυθρη ακτινοβολία, όταν διεγείρεται από το ορατό φως. Κατασκεύασε έτσι έναν φορητό ανιχνευτή που εκπέμπει μια ακτίνα ερυθρού φωτός πάνω στην επιφάνεια του γλυπτού, ενώ μια κάμερα ανιχνεύει το υπέρυθρο φως που εκπέμπουν τα σωματίδια του «Αιγυπτιακού μπλε».
«Πληροφορήσαμε τους Έλληνες συναδέλφους μας γι' αυτό που βρήκαμε και ανταποκρίθηκαν θερμά, λέγοντας ότι ενδιαφέρονται να εξετάσουν αυτά τα στίγματα και οι ίδιοι» δήλωσε ο Βέρι, σύμφωνα με το διαδικτυακό τόπο του επιστημονικού περιοδικού Nature.
«Πάντα πίστευα ότι η ζωφόρος πρέπει να ήταν χρωματιστή. Η νέα μέθοδος δεν αφήνει πλέον καμία αμφιβολία γι' αυτό» δήλωσε ο Ίαν Τζένκινς, έφορος του Τμήματος Ελλάδας και Ρώμης του Βρετανικού Μουσείου.
Ο Βέρι πιστεύει ότι τα στίγματα χρώματος στη ζωφόρο, που έχουν ήδη εντοπίσει οι Έλληνες συντηρητές, μπορεί επίσης να είναι «Αιγυπτιακό μπλε» και εμφανίζεται πρόθυμος να τα εξετάσει με το νέο φορητό ανιχνευτή του, αλλά διευκρίνισε ότι λόγω των «διπλωματικών εντάσεων» που έχουν αναζωπυρωθεί τελευταία, ίσως να μην είναι η κατάλληλη στιγμή.
Σύμφωνα με το New Scientist, οι κύριες χρωστικές ουσίες που χρησιμοποιήθηκαν στον Παρθενώνα, πιθανότατα ήταν το κόκκινο, το μπλε και το επίχρυσο.
ΠΗΓΗ: in.gr