Τὸ γὰρ Βέβαιον καὶ Πιστὸν καὶ Ὑγιές, τοῦτο ἐγώ φημι εἶναι τὴν ἀληθινὴν Φιλοσοφίαν... Αυτό που έχει Βεβαιότητα, Αξιοπιστία και Υγίεια, αυτό λέω εγώ ότι είναι η αληθινή Φιλοσοφία... ~ΠΛΑΤΩΝ - Δεκάτη Επιστολή~
11 Μαρτίου 2009
Στα ίχνη του τεμένους του ομηρικού Αίαντα
Ο τύμβος αποτελεί αίνιγμα καθώς διαπιστώθηκε πως είναι κενοτάφιο (δεν έκρυβε δηλαδή στα σπλάγχνα του τάφους) παρά τον μνημειακό χαρακτήρα του. «Παρά το γεγονός της πλήρους απουσίας τάφων στο εσωτερικό του, ο τύμβος αυτός καθαυτός παρουσιάζει μείζον, εάν όχι μοναδικό, ενδιαφέρον», επισημαίνει ο κ. Λώλος.
Έκπληξη όμως αποτελεί όχι μόνο η έλλειψη περιεχομένου του τύμβου, αλλά και δύο μεγάλα ορύγματα που είχαν ανοιχτεί από την αρχαιότητα στην κορυφή του. «Η παντελής απουσία περιεχομένων, και στις δύο περιπτώσεις, καθιστά την ερμηνεία τους δύσκολη», επισήμανε ο κ. Λώλος. «Πρόκειται για ορύγματα προς παραπλάνηση τυμβωρύχων, ημιτελείς τάφους, συλημένα κενοτάφια ή βόθρους εναγισμών και προσφορών;», είναι το ερώτημα που θέτει.
Η απάντηση για την ταυτότητα του τύμβου δεν μπορεί να δοθεί προτού ολοκληρωθούν οι έρευνες, αλλά οι αρχαιολόγοι πιστεύουν πως κλειδιά για τη λύση θα αποτελέσουν τόσο το γειτονικό ελληνιστικό τέμενος όσο και μια λιθόστρωτη εξέδρα που εκτιμάται πως «θα είχε κάποια ειδική λειτουργία, σχετιζόμενη ίσως με την πραγματοποίηση, από τους κατοίκους της ακρόπολης, λατρευτικών επισκέψεων και νεκρικών τελετών, επάνω και γύρω από τον τύμβο- Σήμα και πιθανόν, όπως εμφανίζεται τώρα, κενοτάφιο».
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ
ΟΙ 10 ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 7 ΗΜΕΡΩΝ
-
«Χαμαίζηλον», σημειώνει ο Ησύχιος ο Αλεξανδρεύς, είναι το «ταπεινόν», το «γήϊνον», το «εἰς τὰ γήϊα ῥέπον»… Το χαμαίζηλον, ως εσωτερικός εξ...
-
Ἀγχιβασίην* (μέτρει)! Βάδιζε πλησίον των θεϊκών νόμων! (Ηράκλειτος, απόσπ. 122) * Ἀγχιβασίη (Ἰων.) - Ἀγχιβασία (Δωρ.) - εκ του άγχι...
-
OI 7 ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΗΤΑΝ ΟΙ ΕΞΗΣ: 1) Λεοννάτος ο Αντέου, Πελλαίος 2) Ηφαιστίων ο Αμύντορος, Πελλαίος 3) Λυσίμαχος ο Αγαθ...
-
Νομίζω δὲ δύο τὰ ἐναντιώτατα εὐβουλίᾳ εἶναι, τάχος τε καὶ ὀργήν, ὧν τὸ μὲν μετὰ ἀνοίας φιλεῖ γίγνεσθαι, τὸ δὲ μετὰ ἀπαιδευσίας καὶ βραχύτη...
-
ΕΚΦΩΝΗΣΗ: Ορκίζουν σε στη στάχτη αυτή! Λόγο, Έργο, Νόημα! ΑΝΤΙΦΩΝΗΣΗ ΧΟΡΟΥ: Λόγο, Έργο, Νόημα! ΤΡΑΓΟΥΔΙ - ΨΑΛΜΟΣ: Μητέρα, μεγαλόψυχη στον π...
-
Ὁ Χρόνος ὡς πρὸς μὲν τὸ «Τώρα» εἶναι πεπερασμένος, ὡς πρὸς δὲ τὰ μέρη του, ποὺ ὑπάρχουν διττῶς (δηλ. τὸ Παρελθὸν καὶ τὸ Μέλλον)...
-
Χίλων Αἰσώπου πυθομένου τί εἴη ποιῶν ὁ Ζεὺς εἶπε· «τὰ μὲν ὑψηλὰ ταπεινοῖ, τὰ δὲ ταπεινὰ ὑψοῖ!» Ο Χίλων, όταν τον ερώτησε ο Αίσωπο...
-
Τῶν ὄντων τὰ μέν ἐστιν ἐφ' ἡμῖν , τὰ δὲ οὐκ ἐφ' ἡμῖν . Ἐφ' ἡμῖν μὲν ὑπόληψις , ὁρμή , ὄρεξις , ἔκκλισις καὶ ἑνὶ λόγῳ...
«Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;»
Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός!»
Όταν κάποιος του είπε:
«Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;»
Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός!»
(Πλούταρχος, Λακωνικά Αποφθέγματα)
Μανθάνειν ἐν μὲν τῷ Οὐρανῷ τὸ ὁρᾶν, ἐν δὲ τῇ Γῇ τὸ ἀναμιμνήσκεσθαι.
Μακάριος ὁ διὰ τῶν Μυστηρίων διελθών, οὗτος γιγνώσκει τῆς ζωῆς τὴν ἀρχὴν καὶ τὸν σκοπόν!
Ὄλβιος ὅστις ἰδὼν κεῖνα εἶσ’ ὑπὸ χθόνα· οἶδε μὲν βίου τελευτάν, οἶδεν δὲ διόσδοτον ἀρχάν!
Πίνδαρος, Ποιητὴς τῶν Ἱερῶν Ἀγώνων τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ Προφήτης τοῦ Ἀπόλλωνος ἐν Δελφοῖς.
Και τί να πω αύριο στον Ήλιο;
«Σήκω,
η παλιά φιδομάνα και που τώρα
πάλι τη γην ολόγυρα γυρεύει
στις δίπλες του σφιχτά για να τυλίξει»;
«Ξύπνα», να πω, «Τιτάνα Εσύ, και πάλι,
κυκλόφερε τα θεία πατήματά Σου,
τα θεία Σου τα σκιρτήματα τριγύρω
στο φοβερό ερπετό που ξαναζώνει
τη γη κι ο οσκρός* του αρχίνισε να τρέχει
στις θείες πηγές Σου, φαρμακώνοντάς τις»;
«Ο διθύραμβος του Ρόδου», Άγγελος Σικελιανός