Τὸ γὰρ Βέβαιον καὶ Πιστὸν καὶ Ὑγιές, τοῦτο ἐγώ φημι εἶναι τὴν ἀληθινὴν Φιλοσοφίαν... Αυτό που έχει Βεβαιότητα, Αξιοπιστία και Υγίεια, αυτό λέω εγώ ότι είναι η αληθινή Φιλοσοφία... ~ΠΛΑΤΩΝ - Δεκάτη Επιστολή~
19 Σεπτεμβρίου 2008
ΕΝΑ ΜΟΥΣΕΙΟ - ΕΚΤΡΩΜΑ! ΠΕΡΙΤΡΑΝΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΟΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΥΠΟ ΙΔΙΟΤΥΠΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ!
Πριν καλά καλά ανοίξει το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως δέχεται βολές από αρχαιολόγους και αρχιτέκτονες που βλέπουν προβλήματα και ανοίγουν διάλογο
Η θέση του απέναντι από τον Ιερό Βράχο, ο μεγάλος του όγκος, το γυαλί που αφήνει άπλετο φυσικό φως να εισβάλλει στο εσωτερικό, οι πανύψηλες κολόνες που κυριαρχούν στις αίθουσές του, αλλά και η «επιθετική» πίσω πλευρά του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως βρίσκονται στο στόχαστρο αρχαιολόγων και αρχιτεκτόνων. Έξι μόλις μήνες πριν από τα επίσημα εγκαίνια (αν τελικά γίνουν το Μάρτιο, όπως ανακοινώνεται) οι βολές πυκνώνουν ανοίγοντας έναν διάλογο με το Νέο Μουσείο.
«Πρόκειται για ένα μοναδικό μουσείο και είναι φυσικό η αντιμετώπισή του να γίνεται με ασυνήθιστο τρόπο», σχολιάζει ο πρόεδρος του Οργανισμού Νέου Μουσείου Ακροπόλεως και καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας Δημήτρης Παντερμαλής. «Το Μουσείο είναι πρόθυμο για οποιαδήποτε συζήτηση για κάθε θέμα, αλλά είναι πεπεισμένο ότι παρουσιάζει τα αριστουργήματα της αρχαϊκής και της κλασικής εποχής με έναν τρόπο που τους αξίζει».
«Το κτίριο από μόνο του αποτελεί ύβρι. Μαγαρίζει τον Παρθενώνα. Δεν θα είχα αντίρρηση να αποτελούσε πινακοθήκη, σταθμό τρένου, αεροδρόμιο, αλλά δεν είναι ένα κτίριο οπουδήποτε στην πόλη. Είναι απέναντι από τον Ιερό Βράχο. Είναι ένα εκπληκτικό μνημείο μοντέρνας τέχνης που δεν δένει σε καμία περίπτωση με τις αισθητικές αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. Με τρομάζει η έλλειψη μέτρου», λέει στα «ΝΕΑ» η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Λίλα Μαραγκού, που θα προτιμούσε το μουσείο στη θέση που βρίσκεται το εστιατόριο «Διόνυσος». «Ασφυκτιά χωρίς αμφιβολία μέσα στον αστικό ιστό και δεν υπάρχει αμφιβολία πως είναι εγκλωβισμένο ανάμεσα στο κτίριο Βάιλερ και τις πολυκατοικίες.
Το καταπίνει ο χώρος σε ένα περιβάλλον αδιάφορο», επισημαίνει ο αρχιτέκτονας Γιώργος Τριανταφύλλου (που υπογράφει την ανάπλαση του μουσείου στον Μαραθώνα). Ενώ η κ. Μαραγκού προσθέτει: «Η αρχιτεκτονική από γυαλί εξάλλου είναι μια μόδα που πέρασε και που σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζει στην Ελλάδα με το τόσο έντονο φως»...
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΟΙ 10 ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 7 ΗΜΕΡΩΝ
-
ΟΡΦΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ Ἐλѳέ, μάκαρ, Παιάν, Τιτυοκτόνε, Φοῖβε, Λυκωρεῦ, Μεμφῖτ', ἀγλαότιμος, ἰήιος, ὀλβιοδῶτα, χρυσολύρη, σ...
-
« Οὕτω γὰρ ἔχει, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, τῇ ἀληθείᾳ· οὗ ἄν τις ἑαυτὸν τάξῃ ἡγησάμενος βέλτιστον εἶναι ἢ ὑπ' ἄρχοντος ταχθῇ , ἐνταῦθα...
-
Εὖ δ' ἴστε, ὦ Ἀθηναῖοι, ὅτι πλεῖστον διαφέρει φήμη καὶ συκοφαντία. Φήμη μὲν γὰρ οὐ κοινωνεῖ διαβολῇ, διαβολὴ δὲ ἀδελφόν ἐστι συκοφαντί...
-
Τῶν ὄντων τὰ μέν ἐστιν ἐφ' ἡμῖν , τὰ δὲ οὐκ ἐφ' ἡμῖν . Ἐφ' ἡμῖν μὲν ὑπόληψις , ὁρμή , ὄρεξις , ἔκκλισις καὶ ἑνὶ λόγῳ...
-
Δίκη καταλήψεται ψευδῶν τέκτονας καὶ μάρτυρας. Ἡ Δίκη θὰ ἁδράξει αὐτοὺς ποὺ κατασκευάζουν ψεύδη καὶ αὐτοὺς ποὺ μαρτυροῦν ψεύδη. ~~~~~~~~~~~~...
-
αὐτὰρ ἐγὼ ποτὶ μακρὸν ἐρινεὸν ὑψόσ' ἀερθείς, τῷ προσφὺς ἐχόμην ὡς νυκτερίς · οὐδέ πῃ εἶχον οὔτε στηρίξαι ποσὶν ἔ...
-
Πλημμυρίδα τα γεγονότα πλήττουν την διάνοιά μας και το συναισθηματικό μας κέντρο... Χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός “γένους” διεφθαρμέν...
-
αὔη * ψυχὴ σοφωτάτη καὶ ἀρίστη. Η άϋγρη ψυχή είναι σοφώτατη και άριστη ! (Ηράκλειτος, απόσπ. 118) Σχόλιο: Η ψυχή πτερούται κα...
-
Ὁ Χρόνος ὡς πρὸς μὲν τὸ «Τώρα» εἶναι πεπερασμένος, ὡς πρὸς δὲ τὰ μέρη του, ποὺ ὑπάρχουν διττῶς (δηλ. τὸ Παρελθὸν καὶ τὸ Μέλλον)...
«Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;»
Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός!»
Όταν κάποιος του είπε:
«Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;»
Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός!»
(Πλούταρχος, Λακωνικά Αποφθέγματα)
Μανθάνειν ἐν μὲν τῷ Οὐρανῷ τὸ ὁρᾶν, ἐν δὲ τῇ Γῇ τὸ ἀναμιμνήσκεσθαι.
Μακάριος ὁ διὰ τῶν Μυστηρίων διελθών, οὗτος γιγνώσκει τῆς ζωῆς τὴν ἀρχὴν καὶ τὸν σκοπόν!
Ὄλβιος ὅστις ἰδὼν κεῖνα εἶσ’ ὑπὸ χθόνα· οἶδε μὲν βίου τελευτάν, οἶδεν δὲ διόσδοτον ἀρχάν!
Πίνδαρος, Ποιητὴς τῶν Ἱερῶν Ἀγώνων τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ Προφήτης τοῦ Ἀπόλλωνος ἐν Δελφοῖς.
Και τί να πω αύριο στον Ήλιο;
«Σήκω,
η παλιά φιδομάνα και που τώρα
πάλι τη γην ολόγυρα γυρεύει
στις δίπλες του σφιχτά για να τυλίξει»;
«Ξύπνα», να πω, «Τιτάνα Εσύ, και πάλι,
κυκλόφερε τα θεία πατήματά Σου,
τα θεία Σου τα σκιρτήματα τριγύρω
στο φοβερό ερπετό που ξαναζώνει
τη γη κι ο οσκρός* του αρχίνισε να τρέχει
στις θείες πηγές Σου, φαρμακώνοντάς τις»;
«Ο διθύραμβος του Ρόδου», Άγγελος Σικελιανός