Τὸ γὰρ Βέβαιον καὶ Πιστὸν καὶ Ὑγιές, τοῦτο ἐγώ φημι εἶναι τὴν ἀληθινὴν Φιλοσοφίαν...
Αυτό που έχει Βεβαιότητα, Αξιοπιστία και Υγίεια, αυτό λέω εγώ ότι είναι η αληθινή Φιλοσοφία...
~ΠΛΑΤΩΝ - Δεκάτη Επιστολή~
30 Νοεμβρίου 2012
ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΣΙΒΥΛΛΩΝ ΚΑΙ Η ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΕΩΝ ΤΟΥ "ΝΟΣΤΡΑΔΑΜΟΥ"...
Ο Νοστράδαμος
ισχυριζόταν ότι οι προβλέψεις του δεν βασίζονταν στην φυσική αστρολογία, αλλά
στον υπολογισμό των αστρικών και πλανητικών σωμάτων και της σχέσης που έχουν με
τη Γη (judicial astrology). Κατηγορήθηκε ευρέως από επαγγελματίες αστρολόγους
της εποχής για ανικανότητα, όπως και για το ότι υποστήριξε πως η "συγκριτική
ωροσκοπία", η σύγκριση δηλαδή μελλοντικών πλανητικών σχηματισμών με
σχηματισμούς που συνόδευαν γεγονότα του παρελθόντος, μπορούσε να προβλέψει το
τι θα συμβεί στο μέλλον.
Μελέτες υποδεικνύουν
πως μεγάλο τμήμα του προφητικού του
έργου παραφράζει συλλογές αρχαίων εσχατολογικών προφητειών συν αναφορές σε ιστορικά γεγονότα και ανθολογίες με αναφορές οιωνών και στη
συνέχεια τις "προβάλλει" στο μέλλον με τη βοήθεια της τεχνικής που
περιγράφηκε παραπάνω. Στην ίδια την αστρολογία αναφέρεται 41 φορές στους Αιώνες
του: στο τελευταίο τετράστιχο, μάλιστα, του 6ου αιώνα επιτίθεται στους
αστρολόγους.
Οι
ιστορικές του πηγές περιλαμβάνουν αναγνωρίσιμα αποσπάσματα από το Λίβιο, το Σουητώνιο,
τον Πλούταρχο και άλλους κλασικούς ιστορικούς της αρχαιότητας, καθώς και από Μεσαιωνικούς
ιστορικούς σαν το Ζαν Φρουασάρ.
Πολλές από τις αστρολογικές του αναφορές είναι παρμένες λέξη-προς-λέξη από το
έργο του Richard Roussat, Livre de l'estat et mutations des temps του 1549-60.
Μία
από τις μεγαλύτερες πηγές του για τις προφητείες ήταν το Βιβλίο των Θαυμάτων(λατινικά:Mirabilis liber) του 1522, το οποίο γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία
και επανεκδόθηκε. Ωστόσο, η επιρροή του δεν κράτησε για πολύ, κυρίως λόγω του
ότι ήταν γραμμένο στα λατινικά, με γοτθική γραμματοσειρά και πολλές δυσνόητες
συντομογραφίες. Ο Νοστράδαμος ήταν από
τους πρώτους που (αντ)έγραψε αυτές τις προφητείες στα γαλλικά, κάτι που εξηγεί
και γιατί αποδίδονται σε αυτόν.
Επιπλέον, άντλησε περιεχόμενο από το έργο De
honesta disciplina, το οποίο περιείχε αποσπάσματα από το έργο του Μιχαήλ Ψελλού Περί Δαιμόνωνκαι το έργο τουΙαμβλίχου Περί Μυστηρίων.
Αμφιπρόσωπη Ερμαϊκή Στήλη. Γενειοφόρος και Αγένειος Ερμής... Το Πέρασμα από την μια κατάσταση στην άλλη...
Ειπόντος τινός: «Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;» Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός!»
Όταν κάποιος του είπε: «Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;» Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός!»