26 Απριλίου 2014

ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ - ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ


Πρόκειται για μια αδημοσίευτη ιστορική και μυθολογική έρευνα, η οποία δίνει
σαφείς και πρωτότυπες απαντήσεις στο δυσεπίλυτο ζήτημα της ομηρικής
Ιθάκης. Της πραγματικής πατρίδας του ήρωα Οδυσσέα, που παραμένει στην
ουσία αταύτιστη, καθώς αντίθετα με άλλους επικούς βασιλείς, δεν έχει ακόμα
εντοπιστεί το αρχαίο παλάτι του, το οποίο θα ήταν και το εύρημα της οριστικής
πιστοποίησης της Ιθάκης.
Αρχικά προσδιορίζεται η περίοδος της ιστορίας που διαδραματίζονται τα
γεγονότα των επών και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που την
σημάδεψαν, καταρρίπτοντας τους σχετικούς μύθους που προσπαθούν να
εξηγήσουν το τραγικό τέλος της Μυκηναϊκής Εποχής. Κατόπιν, γίνεται ένας
γενικός γεωγραφικός προσανατολισμός, στα νησιά του Ιονίου Πελάγους, με
την ανάδειξη της πιθανότερης τοποθεσίας εγκαθίδρυσης της πρωτεύουσας
του βασιλείου της Ιθάκης, στο νοτιανατολικό τμήμα του νησιού της
Κεφαλλονιάς. Εξετάζοντας στη συνέχεια ενδελεχώς, όλες ανεξαιρέτως τις
ομηρικές ονομασίες, πάντα μέσα από τα έπη, τακτοποιείται οριστικά η
πολιτειακή οργάνωση της δυτικής Ελλάδας των Αχαιών. Προχωρώντας
περαιτέρω, αποκαλύπτεται ο χώρος της πόλης της Ιθάκης και ειδικά ο
βασιλικός τάφος και το ανάκτορο, στην κοιλάδα της Ηράκλειας, στην
Κεφαλλονιά. Με βάση τα παραπάνω συμπεράσματα, συνεχίζεται η
αντιπαραβολή του Ομηρικού κειμένου, με τα γεωγραφικά δεδομένα του
συγκεκριμένου χώρου και αποδεικνύεται το αληθές της σπουδαιότητάς του.
Στα κεφάλαια 8 και 9 τέλος, επιχειρείται μια θεωρητική προσέγγιση του
θέματος, πάνω στα προσωπικά ερεθίσματα του δημιουργού και
ολοκληρώνοντας, εξετάζεται μόνο σε γενικές γραμμές το Ομηρικό ζήτημα,
δίδοντας μια καθοριστική απάντηση στο ερώτημα της καταγωγής του ποιητή
των επών.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ΟΙ 10 ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 7 ΗΜΕΡΩΝ

Ειπόντος τινός:
«Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;»
Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός


Όταν κάποιος του είπε:
«Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;»
Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός


(Πλούταρχος, Λακωνικά Αποφθέγματα)

Μανθάνειν ἐν μὲν τῷ Οὐρανῷ τὸ ὁρᾶν, ἐν δὲ τῇ Γῇ τὸ ἀναμιμνήσκεσθαι.

Μακάριος ὁ διὰ τῶν Μυστηρίων διελθών, οὗτος γιγνώσκει τῆς ζωῆς τὴν ἀρχὴν καὶ τὸν σκοπόν!

Ὄλβιος ὅστις ἰδὼν κεῖνα εἶσ’ ὑπὸ χθόνα· οἶδε μὲν βίου τελευτάν, οἶδεν δὲ διόσδοτον ἀρχάν!


Πίνδαρος, Ποιητὴς τῶν Ἱερῶν Ἀγώνων τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ Προφήτης τοῦ Ἀπόλλωνος ἐν Δελφοῖς.



Και τί να πω αύριο στον Ήλιο;

«Σήκω, σαΐτεψε το φίδι, πώχει αφήκει

η παλιά φιδομάνα και που τώρα

πάλι τη γην ολόγυρα γυρεύει

στις δίπλες του σφιχτά για να τυλίξει»;

«Ξύπνα», να πω, «Τιτάνα Εσύ, και πάλι,

κυκλόφερε τα θεία πατήματά Σου,

τα θεία Σου τα σκιρτήματα τριγύρω

στο φοβερό ερπετό που ξαναζώνει

τη γη κι ο οσκρός* του αρχίνισε να τρέχει

στις θείες πηγές Σου, φαρμακώνοντάς τις»;


«Ο διθύραμβος του Ρόδου», Άγγελος Σικελιανός


* οσκρός = κεντρί, δηλητήριο
Ο Έλληνας, τέκνο του ΔευκΑλίωνος, μάχεται συνΕχώς!