28 Ιουνίου 2012

ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ - Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ




Ηγετική μορφή του Ελληνικού χορού, η Κούλα Πράτσικα ήταν δασκάλα χορού και ρυθμικής, πρωτοπόρος στο χώρο αυτό στην Ελλάδα. Γεννήθηκε στην Πάτρα, στις 24 Νοεμβρίου 1899.

Το 1927, στις πρώτες Δελφικές Εορτές, η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού εμπιστεύεται στη νεαρή Πράτσικα το ρόλο της Κορυφαίας στην παράσταση του Προμηθέα Δεσμώτη. Η στιγμή αυτή αποτελεί έναν από τους πρώτους και πιο σημαντικούς σταθμούς στη σταδιοδρομία της. Σπούδασε στη Σχολή Χορού και Ρυθμικής στο Χελλεράου-Λάξενμπουργκ της Βιέννης (1927-1930) με δάσκαλούς τοn Ζακ Νταλκρόζ και την Κριστίν Μπάερ Φρίσελ, αποφοιτώντας (1930) με διπλώματα μουσικής και κινησιολογίας. Δίδαξε αρχικά ρυθμική και χορό στο Εθνικό Θέατρο και τον ίδιο χρόνο ίδρυσε τη Σχολή Ρυθμικής και Χορού η οποία από το 1934 και έπειτα στεγάστηκε στο ιδιόκτητό της κτίριο της οδού Ομήρου 55. Το 1937 ίδρυσε το επαγγελματικό τμήμα της σχολής που κατάρτιζε δασκάλους χορού σύμφωνα με ένα πλήρες πρόγραμμα τεχνικών και θεωρητικών μαθημάτων. Το 1973 παραχώρησε τη Σχολή στο κράτος παραμένοντας ωστόσο στη θέση της διευθύντριας ώς το 1980, όταν, σε ηλικία 81 ετών, αποσύρθηκε λόγω κατάγματος στο πόδι. Για τη σημαντική της προσφορά στην Τέχνη του Χορού, αλλά και της Ελλάδας εν γένει, τιμήθηκε με τα μετάλλια του Πολέμου (1940-41), του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, τον ταξιάρχη Ευποιίας (1960), το αργυρούν μετάλλιο της πόλης του Παρισιού (1973), το χάλκινο μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών (1980) κ.ά.

Η Κούλα Πράτσικα ιδρύει την πρώτη Επαγγελματική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης στην Ελλάδα, το 1937. Το 1973, η ανήσυχη δημιουργός και σπουδαία δασκάλα αποσύρεται και παραχωρεί τη Σχολή στο ελληνικό κράτος. Έτσι, ξεκινά τη διαδρομή της η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ), για την οποία η εμπνεύστρια της θα ήταν στα σίγουρα περήφανη σήμερα, καθώς από τις τάξεις της προέρχεται ένα μεγάλο κομμάτι των επαγγελματιών που στελεχώνουν το σύγχρονο χορό στην Ελλάδα. Μέσα από ένα πνεύμα συνεχούς ανανέωσης, η ΚΣΟΤ ακολουθεί μια σταθερά ανοδική πορεία, αποτελώντας ένα υποδειγματικό εκπαιδευτικό ίδρυμα κι ένα κέντρο τεχνών με διεθνή ακτινοβολία και αξιοπιστία. Χάρη στο προφίλ της Σχολής, οι σπουδαστές της ενημερώνονται για τα σύγχρονα ρεύματα, ενώ επιπλέον, έχουν την ευκαιρία να συνεργάζονται με σημαντικούς δημιουργούς απ' όλο τον κόσμο, είτε μέσα στην τάξη, είτε πάνω στη σκηνή. Με ένα πρόγραμμα σπουδών σε διαρκή ανανέωση, το πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών σε συνεργασία με ξένες ανώτατες σχολές, το θεσμό Ανοιχτό Στούντιο, αλλά και επαγγελματικές παραστάσεις για το ευρύ κοινό, με όχημα την Hellenic Dance Company, η ΚΣΟΤ σήμερα, χτίζει το αύριο του ελληνικού χορού.

ΠΗΓΗ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ΟΙ 10 ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 7 ΗΜΕΡΩΝ

Ειπόντος τινός:
«Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;»
Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός


Όταν κάποιος του είπε:
«Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;»
Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός


(Πλούταρχος, Λακωνικά Αποφθέγματα)

Μανθάνειν ἐν μὲν τῷ Οὐρανῷ τὸ ὁρᾶν, ἐν δὲ τῇ Γῇ τὸ ἀναμιμνήσκεσθαι.

Μακάριος ὁ διὰ τῶν Μυστηρίων διελθών, οὗτος γιγνώσκει τῆς ζωῆς τὴν ἀρχὴν καὶ τὸν σκοπόν!

Ὄλβιος ὅστις ἰδὼν κεῖνα εἶσ’ ὑπὸ χθόνα· οἶδε μὲν βίου τελευτάν, οἶδεν δὲ διόσδοτον ἀρχάν!


Πίνδαρος, Ποιητὴς τῶν Ἱερῶν Ἀγώνων τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ Προφήτης τοῦ Ἀπόλλωνος ἐν Δελφοῖς.



Και τί να πω αύριο στον Ήλιο;

«Σήκω, σαΐτεψε το φίδι, πώχει αφήκει

η παλιά φιδομάνα και που τώρα

πάλι τη γην ολόγυρα γυρεύει

στις δίπλες του σφιχτά για να τυλίξει»;

«Ξύπνα», να πω, «Τιτάνα Εσύ, και πάλι,

κυκλόφερε τα θεία πατήματά Σου,

τα θεία Σου τα σκιρτήματα τριγύρω

στο φοβερό ερπετό που ξαναζώνει

τη γη κι ο οσκρός* του αρχίνισε να τρέχει

στις θείες πηγές Σου, φαρμακώνοντάς τις»;


«Ο διθύραμβος του Ρόδου», Άγγελος Σικελιανός


* οσκρός = κεντρί, δηλητήριο
Ο Έλληνας, τέκνο του ΔευκΑλίωνος, μάχεται συνΕχώς!