Google+ Followers

10 Απριλίου 2009

Το τραινάκι του Πηλίου: Ο θρυλικός «Μουντζούρης»


Έχει κλείσει αισίως τα 106 χρόνια, έχει μόνο ένα αδελφάκι στο Βέλγιο και τα δυο τους αποτελούν τα μοναδικά «εξηντάρια» στην Ευρώπη. Πρόκειται για το τρενάκι του Πηλίου, το θρυλικό «Μουντζούρη», που κατασκευάστηκε το 1903 από τον Ιταλό μηχανικό Εβαρίστο Ντε Κίρικο και στις γραμμές του, πλάτους μόλις εξήντα εκατοστών, μετέφερε επιβάτες και εμπορεύματα από το Βόλο μέχρι τις Μηλιές.

«Το τρενάκι του Πηλίου ήταν τότε το μοναδικό μέσο μεταφοράς και συνέβαλε ενεργά στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας. Λειτούργησε ανελλιπώς μέχρι το 1971, οπότε και διακόπηκε η λειτουργία του, καθώς σταδιακά αντικαταστάθηκε από το αυτοκίνητο» αναφέρει ο αντιδήμαρχος Μηλεών Νίκος Σγαρδώνης.

Ο ίδιος θυμάται: «Ως μαθητής ταξίδευα συνέχεια με το τρενάκι. Όποτε ψιλόβρεχε ή έπεφτε χιόνι, οι σιδηροτροχιές γλιστρούσαν. Κατεβαίναμε με τα άλλα παιδιά από το τρένο δήθεν, για να το σπρώξουμε. Το παιχνίδι ολοκληρωνόταν, όταν ξανανεβαίναμε στο βαγόνι εν κινήσει».

Στον πόλεμο του '40, οι Γερμανοί χρησιμοποίησαν το τρένο για τις μεταφορές τους, ενώ κατά την αποχώρησή τους ανατίναξαν μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου, που αργότερα αποκαταστάθηκε. Τις ιστορίες του «Μουντζούρη» διηγούνται σήμερα στους ταξιδιώτες οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι, καθώς το 1995 ξαναλειτούργησε το τρενάκι, για τουριστικούς λόγους αυτή τη φορά.

Τα βαγόνια που δρομολογήθηκαν είναι τα παλιά υπάρχοντα βαγόνια, ενώ τις διαδρομές ξεκίνησαν οι ατμομηχανές «Μηλιές» και «Ιάσων», που είχαν διασωθεί. Αργότερα, το 2000 αντικαταστάθηκαν από ντιζελομηχανές, προκειμένου τα ταξίδια να γίνονται ασφαλέστερα και γρηγορότερα.

Κάθε Απρίλιο ξεκινούν τα δρομολόγια από τα Ανω Λεχώνια μέχρι τις Μηλιές, μια διαδρομή που διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα μέσα από ένα φυσικό περιβάλλον ιδιαίτερης ομορφιάς. Το ενδιαφέρον των επισκεπτών και των τουριστών είναι μεγάλο, ενώ η γραμμή είναι βιώσιμη για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει αναλάβει τη λειτουργία του.

«Τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν φέτος στις 11 Απριλίου και θα πραγματοποιούνται, όπως κάθε χρόνο, τα Σαββατοκύριακα ενώ υπάρχει η δυνατότητα ενοικίασης του τρένου από συλλόγους, τουριστικά γκρουπ μέχρι και πρεσβείες. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο εκτελούνται δρομολόγια καθημερινά. Η σεζόν ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο, για λόγους συντήρησης και καιρικών συνθηκών» αναφέρει ο προϊστάμενος της γραμματείας του Γραφείου Προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθ.Λιβεράνος.

«Το πηλιορείτικο τρενάκι είναι σήμερα ιστορικό - διατηρητέο μνημείο. Είναι το μοναδικό στην Ελλάδα που ταξιδεύει σε γραμμές εξήντα εκατοστών. Ένα παρόμοιο τρενάκι υπάρχει μόνο στο Βέλγιο, από όπου εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για να μεταφερθεί εκεί ο 'μουντζούρης'. Οι αρμόδιοι όμως του ΟΣΕ δεν επέτρεψαν κάτι τέτοιο. Το κράτησαν στην Ελλάδα και το συντηρούν για να λειτουργεί, ώστε να θυμούνται οι παλαιότεροι και να γνωρίζουν οι νεότεροι» προσθέτει ο κ. Σγαρδώνης.

ΠΗΓΗ: in.gr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ΟΙ 10 ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 7 ΗΜΕΡΩΝ

Ειπόντος τινός:

«Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;»
Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός



Όταν κάποιος του είπε:

«Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;»
Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός


(Πλούταρχος, Λακωνικά Αποφθέγματα)

Μανθάνειν ἐν μὲν τῷ Οὐρανῷ τὸ ὁρᾶν, ἐν δὲ τῇ Γῇ τὸ ἀναμιμνήσκεσθαι.


Μακάριος ὁ διὰ τῶν Μυστηρίων διελθών, οὗτος γιγνώσκει τῆς ζωῆς τὴν ἀρχὴν καὶ τὸν σκοπόν!

Ὄλβιος ὅστις ἰδὼν κεῖνα εἶσ’ ὑπὸ χθόνα· οἶδε μὲν βίου τελευτάν, οἶδεν δὲ διόσδοτον ἀρχάν!


Πίνδαρος, Ποιητὴς τῶν Ἱερῶν Ἀγώνων τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ Προφήτης τοῦ Ἀπόλλωνος ἐν Δελφοῖς.



Και τί να πω αύριο στον Ήλιο;

«Σήκω, σαΐτεψε το φίδι, πώχει αφήκει

η παλιά φιδομάνα και που τώρα

πάλι τη γην ολόγυρα γυρεύει

στις δίπλες του σφιχτά για να τυλίξει»;

«Ξύπνα», να πω, «Τιτάνα Εσύ, και πάλι,

κυκλόφερε τα θεία πατήματά Σου,

τα θεία Σου τα σκιρτήματα τριγύρω

στο φοβερό ερπετό που ξαναζώνει

τη γη κι ο οσκρός* του αρχίνισε να τρέχει

στις θείες πηγές Σου, φαρμακώνοντάς τις»;


«Ο διθύραμβος του Ρόδου», Άγγελος Σικελιανός


* οσκρός = κεντρί, δηλητήριο
Ο Έλληνας, τέκνο του ΔευκΑλίωνος, μάχεται συνΕχώς!

ΕΦ-ΗΜΕΡΙΔΕΣ