Τὸ γὰρ Βέβαιον καὶ Πιστὸν καὶ Ὑγιές, τοῦτο ἐγώ φημι εἶναι τὴν ἀληθινὴν Φιλοσοφίαν... Αυτό που έχει Βεβαιότητα, Αξιοπιστία και Υγίεια, αυτό λέω εγώ ότι είναι η αληθινή Φιλοσοφία... ~ΠΛΑΤΩΝ - Δεκάτη Επιστολή~
9 Νοεμβρίου 2008
ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ
Με το σημερινό ένθετο «Τα φθινοπωρινά» ολοκληρώνεται ο ετήσιος κύκλος της λαϊκής μας παράδοσης, όπως τη «ζωντανεύει» ο μεγάλος λαογράφος μας, ο κεφαλονίτης, καθηγητής Πανεπιστημίου, αείμνηστος Δημήτρης Λουκάτος, η προσφορά του οποίου είναι τεράστια. Στο προλόγισμά του, της έκδοσης του τέταρτου βιβλίου, των «Φθινοπωρινών», δίνει την πραγματική σημασία που έχουν τα έθιμα:
«Η προσοχή που δίνουμε στις μικρογιορτές του φθινοπώρου (μέσα στα εποχικά πλαίσια των αναγκών και των ελπίδων της γεωργίας και κτηνοτροφίας μας, ή και των άλλων επαγγελμάτων), οδηγεί σε μια οργανική αναπαράσταση της παραδοσιακής ελληνικής ζωής, που πρέπει να την αντικρίζουμε με αγάπη, το ίδιο όπως θα μαθαίναμε τα βιογραφικά των γονιών και των δασκάλων μας, ή και των συγγραφέων που μας επηρέασαν. Αξίζει να τα “ζούμε” όμως και να τα “ζωντανεύουμε”». Και πιο κάτω εκφράζει ο Δημήτρης Λουκάτος αυτό που από χρόνια έβλεπε με πίκρα να ’ρχεται, το γκρέμισμα της παράδοσής μας. Σημειώνει προφητικά:
«Ανησυχούμε σωστά για την καταστροφή γύρω μας του φυσικού ή και αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος. Γιατί να μην ανησυχούμε παράλληλα και για το αυθαίρετο γκρέμισμα (κάποτε από άκριτη νεανική περιφρόνηση) της παραδοσιακής βιολογίας μας; Αυτή η αδιαφορία μας για όσα έστησαν, με στοχασμό και ιδρώτα, οι παλιότερες γενεές μάς στερεί τις χαρές τους ή ακόμα και το κέρδος της εμπειρίας τους. Οι γιορτές και οι ψυχαγωγίες των πατέρων μας ξεπρόβαλλαν “εν τόπω και καιρώ” για να τους ξεκουράζουν πραγματικά και να τους ανεφοδιάζουν με κέφι και δύναμη εργασίας. Φοβόμαστε σήμερα ότι οι αυθαίρετες “πολιτιστικές” επινοήσεις (έξω τόπου και χρόνου) φεστιβαλικών εορτασμών και διαφημίσεων, για λόγους ιδιαίτερα τουριστικούς και ανταγωνιστικούς, είναι μάλλον αργόσχολες».
Και δυστυχώς έτσι είναι. Χάσαμε το όμορφο παραμύθι με το πώς ζούσαν οι πατεράδες μας και οι παππούδες μας. Το πώς γλεντούσαν. Και κάποιοι σίγουρα θα διερωτηθούν, πότε ήταν πιο όμορφα, χθες ή σήμερα...
ΠΗΓΗ: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ"
ΟΙ 10 ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 7 ΗΜΕΡΩΝ
-
Εὖ δ' ἴστε, ὦ Ἀθηναῖοι, ὅτι πλεῖστον διαφέρει φήμη καὶ συκοφαντία. Φήμη μὲν γὰρ οὐ κοινωνεῖ διαβολῇ, διαβολὴ δὲ ἀδελφόν ἐστι συκοφαντί...
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΣ ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ - CULTURAL MARXISM Προϊόντος δὲ τοῦ χρόνου καὶ λήθης ἐγγιγνομένης ἐν αὐτῷ μᾶλλον καὶ δυναστεύει τὸ τῆς ...
-
Τῶν ὄντων τὰ μέν ἐστιν ἐφ' ἡμῖν , τὰ δὲ οὐκ ἐφ' ἡμῖν . Ἐφ' ἡμῖν μὲν ὑπόληψις , ὁρμή , ὄρεξις , ἔκκλισις καὶ ἑνὶ λόγῳ...
-
Αμφιπρόσωπη Ερμαϊκή Στήλη. Γενειοφόρος και Αγένειος Ερμής... Το Πέρασμα από την μια κατάσταση στην άλλη...
-
Πλημμυρίδα τα γεγονότα πλήττουν την διάνοιά μας και το συναισθηματικό μας κέντρο... Χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός “γένους” διεφθαρμέν...
-
Ὄνος ἐνδυσάμενος λέοντος δορὰν περιῄει ἐκφοβῶν τὰ ἄλογα ζῷα . Καὶ δὴ θεασάμενος ἀλώπεκα ἐπειρᾶτο καὶ ταύτην δεδίττεσθαι. ...
-
Ομήρου "Ιλιάς", Ραψωδία Π , στίχοι: 233 επ. «Ζεῦ ἄνα Δωδωναῖε Πελασγικὲ τηλόθι ναίων Δωδώνης μεδέων δυσχειμέρου, ἀμφὶ δὲ Σ...
-
Ἄριστος τρόπος τοῦ ἀμύνεσθαι τὸ μὴ ἐξομοιοῦσθαι! Ο καλύτερος τρόπος να αμύνεσαι, είναι να μην εξομοιώνεσαι με τον αντίπαλό σου! (Μάρκ...
-
Ὁ Χρόνος ὡς πρὸς μὲν τὸ «Τώρα» εἶναι πεπερασμένος, ὡς πρὸς δὲ τὰ μέρη του, ποὺ ὑπάρχουν διττῶς (δηλ. τὸ Παρελθὸν καὶ τὸ Μέλλον)...
-
Σοφὸν ἔοικε χρῆμα τὸ τῆς ἡσυχίας πρός τ' ἄλλα καὶ εἰς ἐπιστήμης καὶ φρονήσεως μελέτην · λέγω δ' οὐ τὴν καπηλικὴν καὶ ἀγοραί...
«Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;»
Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός!»
Όταν κάποιος του είπε:
«Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;»
Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός!»
(Πλούταρχος, Λακωνικά Αποφθέγματα)
Μανθάνειν ἐν μὲν τῷ Οὐρανῷ τὸ ὁρᾶν, ἐν δὲ τῇ Γῇ τὸ ἀναμιμνήσκεσθαι.
Μακάριος ὁ διὰ τῶν Μυστηρίων διελθών, οὗτος γιγνώσκει τῆς ζωῆς τὴν ἀρχὴν καὶ τὸν σκοπόν!
Ὄλβιος ὅστις ἰδὼν κεῖνα εἶσ’ ὑπὸ χθόνα· οἶδε μὲν βίου τελευτάν, οἶδεν δὲ διόσδοτον ἀρχάν!
Πίνδαρος, Ποιητὴς τῶν Ἱερῶν Ἀγώνων τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ Προφήτης τοῦ Ἀπόλλωνος ἐν Δελφοῖς.
Και τί να πω αύριο στον Ήλιο;
«Σήκω,
η παλιά φιδομάνα και που τώρα
πάλι τη γην ολόγυρα γυρεύει
στις δίπλες του σφιχτά για να τυλίξει»;
«Ξύπνα», να πω, «Τιτάνα Εσύ, και πάλι,
κυκλόφερε τα θεία πατήματά Σου,
τα θεία Σου τα σκιρτήματα τριγύρω
στο φοβερό ερπετό που ξαναζώνει
τη γη κι ο οσκρός* του αρχίνισε να τρέχει
στις θείες πηγές Σου, φαρμακώνοντάς τις»;
«Ο διθύραμβος του Ρόδου», Άγγελος Σικελιανός