5 Αυγούστου 2008

Ο ΦΘΟΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΣΤΑΘΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ, ΚΥΡΙΟΣ ΕΜΠΟΔΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

Ο ΦΘΟΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΣΤΑΘΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ, ΚΥΡΙΟΣ ΕΜΠΟΔΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ, ΕΤΣΙ ΟΠΩΣ ΚΑΤΑ ΤΡΟΠΟ ΕΥΦΥΗ ΚΑΙ ΣΑΦΗ ΤΟ ΕΞΗΓΕΙ Ο ΙΣΤΩΡ (ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ) ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ:


«Χαλεπόν γαρ το μετρίως ειπείν, εν ώ μόλις και η δόκησις της αληθείας βεβαιούται.

Είναι δύσκολο να επιτύχει κανείς το μέτρο στον λόγο του, και τότε ακόμα είναι δύσκολο να εμπνεύσει στους ακροατές του την πεποίθηση ότι δίνει την εικόνα της αλήθειας.

Ο τε γαρ ξυνειδώς και εύνους ακροατής τάχ’ αν τε ενδεεστέρως προς α βούλεταί τε ή επίσταται νομίσειε δηλούσθαι,

Διότι αυτός που γνωρίζει τα πράγματα και με ευνοϊκή διάθεση ακούει, πιθανόν να νομίσει ότι λέγονται πράγματα κατώτερα σε σύγκριση με όσα αυτός θέλει ή γνωρίζει!

ο τε άπειρος έστιν α και πλεονάζεσθαι δια φθόνον ει τι υπέρ την εαυτού φύσιν ακούοι.

ενώ αυτός που αγνοεί τα πράγματα πιθανόν να νομίσει ότι μερικά είναι υπερβολικά εξαιτίας του φθόνου που του γεννιέται τότε αν τυχόν ακούει κάτι ανώτερο από τις δικές του δυνάμεις!

Μέχρι γαρ τούδε ανεκτοί οι έπαινοι εισί περί ετέρων λεγόμενοι, ες όσον αν και αυτός έκαστος οίηται ικανός είναι δράσαι τι ων ήκουσε·

Γι΄ αυτό και οι έπαινοι που λέγονται για άλλους είναι ανεκτοί μόνον μέχρι αυτό το σημείο, δηλ. εφόσον ο καθένας θεωρεί ότι και ο ίδιος είναι ικανός να κατορθώσει κάτι από όσα ακούει.

των δε υπερβάλλοντι αυτών φθονούντες ήδη και απιστούσιν.

Προς όσα δε υπερβαίνουν το όριο αυτό οι άνθρωποι δυσπιστούν, διότι ευθύς καταλαμβάνονται από φθόνο!

(Θουκυδίδης – Ξυγγραφαί, Βιβλίο Β΄)

Επιμέλεια και σύγχρονη απόδοση: Ιαλυσσός

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ΟΙ 10 ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 7 ΗΜΕΡΩΝ

Ειπόντος τινός:
«Ω, Λεωνίδα, προς πολλούς μετ' ολίγων διακινδυνεύσων ούτως πάρει;»
Λεωνίδας έφη: «Ει μεν οίεσθέ με τωι πλήθει δειν πιστεύειν, ουδ' η πάσα Ελλάς αρκεί -βραχεία γαρ μοίρα του εκείνων πλήθους εστίν- ει δε ταις αρεταίς, και ούτος ο αριθμός ικανός


Όταν κάποιος του είπε:
«Με τόσους λίγους έρχεσαι, Λεωνίδα, να διακινδυνεύσεις απέναντι σε τόσους πολλούς;»
Ο Λεωνίδας είπε: «Αν πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στο πλήθος, δεν αρκεί ούτε ολόκληρη η Ελλάδα -αφού αποτελεί μικρό μέρος σε σχέση με το πλήθος εκείνων. Αν όμως πιστεύετε ότι πρέπει να βασιζόμαστε στις αρετές του καθενός, τότε και ο αριθμός αυτός είναι ικανός


(Πλούταρχος, Λακωνικά Αποφθέγματα)

Μανθάνειν ἐν μὲν τῷ Οὐρανῷ τὸ ὁρᾶν, ἐν δὲ τῇ Γῇ τὸ ἀναμιμνήσκεσθαι.

Μακάριος ὁ διὰ τῶν Μυστηρίων διελθών, οὗτος γιγνώσκει τῆς ζωῆς τὴν ἀρχὴν καὶ τὸν σκοπόν!

Ὄλβιος ὅστις ἰδὼν κεῖνα εἶσ’ ὑπὸ χθόνα· οἶδε μὲν βίου τελευτάν, οἶδεν δὲ διόσδοτον ἀρχάν!


Πίνδαρος, Ποιητὴς τῶν Ἱερῶν Ἀγώνων τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ Προφήτης τοῦ Ἀπόλλωνος ἐν Δελφοῖς.



Και τί να πω αύριο στον Ήλιο;

«Σήκω, σαΐτεψε το φίδι, πώχει αφήκει

η παλιά φιδομάνα και που τώρα

πάλι τη γην ολόγυρα γυρεύει

στις δίπλες του σφιχτά για να τυλίξει»;

«Ξύπνα», να πω, «Τιτάνα Εσύ, και πάλι,

κυκλόφερε τα θεία πατήματά Σου,

τα θεία Σου τα σκιρτήματα τριγύρω

στο φοβερό ερπετό που ξαναζώνει

τη γη κι ο οσκρός* του αρχίνισε να τρέχει

στις θείες πηγές Σου, φαρμακώνοντάς τις»;


«Ο διθύραμβος του Ρόδου», Άγγελος Σικελιανός


* οσκρός = κεντρί, δηλητήριο
Ο Έλληνας, τέκνο του ΔευκΑλίωνος, μάχεται συνΕχώς!